محمد رضایی

آخرین مطالب
۲۱ آبان ۹۱ ، ۰۹:۳۹

چند ویژه گی آیت الله بهجت


عارف کامل و سالک نامی و فقیه عالی حضرت آیت الله العظمی بهجت آن عبد خدا بهترین الگو برای همه مردم بویژه جوانان و طلاب جوان می باشند . 

 

شایسته است که زندگی و حالات روحانی و خصوصیات اخلاقی آن عارف سفر کرده به طور کامل و با بیانی شیوا برای جوانان بیان شود تا جوانان از برکت وجود پاک و الهی ایشان بتوانند راه را از چاه تشخیص دهند و گام در مسیر سعادت و خوشبختی نهندو طلاب جوان با الگو قرار دادن ایشان بتوانند بهتر و بیشتر به اسلام و مردم و حوزه علمیه خدمت نمایند .   

 

برای دانستن خصوصیات اخلاقی و ویژگیهای شخصیتی هر کس بهترین کار رفتن به سراغ کسانی است که با وی همدم و مونس بوده اند .یکی از کسانی که توفیق مجالست با حضرت آیت الله العظمی بهجت نصیب ایشان شده است حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد است. .

 

  او درباره منش و خصوصیات اخلاقی و ویژگیهای شخصیتی ناب و ممتاز و منحصر به فرد حضرت آیت‌الله العظمی بهجت این گونه می گوید:

 

  فعالیت و پرکاری از ویژگی های حضرت آیت الله بهجت بود، جدیت ایشان در کار سبب می شد در سن بالا و با وجود ضعف بدنی در دو درس فقه و اصول حاضر شوند.

 

 وی همچنین توسل به اهل بیت را از دیگر ویژگی های آیت الله بهجت می داند و در این باره می گوید: یکی دیگر از ویژگی های این اسوه اخلاق توسل به اهل بیت علیهم السلام بود.

 

وی در ادامه این چنین می گوید: حضرت آیت الله بهجت در حدود 70 سال زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام قرائت می کردند و به هیچ بهانه ای ترک نکردند، هر چند که این کار برای برخی از افراد سخت است ولی توصیه می شود هر روز اگر چه با یک لعن و یک سلام بخوانند و یا حداقل دو یا سه روز یک بار هم که شده این زیارت را بخوانند.

 

حجت الاسلام فر حزاد  توجه به اطرافیان و دعا کردن برای آنها را از دیگر شاخصه های عبد خالص خدا ، آیت الله بهجت می داند و این گونه می گوید :

 

  ایشان برای پدر و مادرشان هر روز نماز می خواندند. یکی از نزدیکان ایشان می گفت ایشان آنقدر برای اساتید و پدر ومادر و دیگر افراد دعا می کردند که یک بار در جواب اعتراض من فرمود«به عدد موهای سرم کسانی هستند که بر گردن من حق دارند، و تعلیم و تربیت آنها بود که من را پرورش داد از‌این‌رو این حق را بر من دارند که آنها را دعا کنم» .

 

حجت الاسلام فرحزاد تواضع و فروتنی را از ویژگی های دیگر آیت الله بهجت می داند و در این باره می گوید:تواضع و فروتنی ایشان زبانزد عام و خاص بود به طوری که این بزرگوار گاهی اوقات می نشست و به سوالات طلاب مبتدی نیز پاسخ می گفت و گاهی خود را در معرض سوالات مردم قرار می داد.

 

وی خاطر نشان کرد: دیگر این‌که ایشان مقید بودند وقتی به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها  مشرف می شوند گاهی نیم ساعت و یا بیشتر به صورت ایستاده نماز می خواندند و زیارت و دعا می کردند.

 

این استاد اخلاق همچنین در تبیین شخصیت استاد بزرگ اخلاق و عرفان به حساسیت ایشان بر بحث ولایت ائمه اطهارعلیهم السلام اشاره می کند و ابراز می دارد:

 ایشان معتقد بود دین ما به ولایت ائمه علیهم السلام  مستقیم و سرپاست واهل البیت «حبل الله» و«باب المبتلی به الناس» و وسیله امتحان خلق هستند.

 

 شاید روزی نبود که ایشان توجه و اشاره به مسأله ولایت و توجه به امامان و معصومین و امام زمان علیهم السلام  نداشته باشند در همین جهت ایشان یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و دعا برای آن حضرت و انتظار برای ظهور ایشان را هرگز از یاد نمی برد چرا که اصلاح کل جهان را واقعا در گرو ظهور حضرت می دید.

 

ایشان  درباره نوع رفتار آیت الله بهجت با اقشار مختلف به ویژه شاگردان و عموم مردم بر مهربانی و توجه ایشان تأکید می کند و این گونه بیان می کند:

 

 ایشان فوق العاده مهربان بودند، اگر کسی با وی رفت و آمد داشت، سراغ او را می گرفتند و فراموش نمی کردند و اگر از دوستان و نزدیکان کسی مریض می شد ایشان یا برای او دعا می کردند یا سراغ می گرفتند و دائما احوال ‌پرسی می کردند و توجه خاصی به اطرافیان داشتند.

 

وی در ادامه می گوید: به عنوان مثال در یکی از اعیاد نیمه شعبان که عده ای از راه دور برای زیارت ایشان آمده بودند با اینکه مریضی سختی داشتند اصرار کردند که به مسجد بیایند و با زوار حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران دیدار کنند چرا که شفای خود را در برکت نفس آنها می دید.

 

حجت الاسلام فرحزاد در پایان، نماز با حضور قلب را به عنوان اولین سفارش مرحوم آیت الله بهجت ذکر می کند و می گوید:

  نماز با حضور قلب را سفارش می کردند و در مورد یاد خدا می فرمودند «این حدیث را به یاد داشته باشید که فرموده« انا جلیس من ذکرنی» من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند که همنشینی با خدای متعال قابل تعویض با هیچ چیز نیست.

 

 و دیگر سفارشی که این استاد بزرگ اخلاق به همراه عمل خود به دیگران آموزش می داد توجه به اهل بیت علیهم السلام  و توسل به ایشان و یاد امام زمانو توجه و دعا برای فرج آن حضرت بود.


منابع:

خبرگزاری رسا

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۲۱
محمد رضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی