ویژگیهای عصر امام خمینی(ره)
دراین جا به پاره ای ازآنها اشاره میکنیم:
افزایش تلاش جهانی برای آشنایی با اسلام
درعصر امام خمینی، اشتیاق وصفناپذیری از سوی شخصیتها ومجامع علمیو تحقیقاتی جهان برای شناخت ابعاد مختلف اسلام ونیز تلاش برای شناسایی مقوله دین و دیگر ادیان الهی، ظهور یافته است.
گرچه تلاشهای وسیعی که امروزه درجهت شناخت بیش از پیش اسلام از سوی ملتها ودولتها ومؤسسههای تحقیقاتی و...مصروف میگردد، هرکدام اغراض خاص خود را تعقیب میکند اما نکته این جاست که این تلاشها به هر جهت، بخشی ازتأثیرات شگرف انقلاب الهی و یکی از ویژگیهای عصر جدیدی است که با قیام خالصانه روح خدا خمینی کبیر (ره)آغاز گردید.
به عنوان نمونه میتوان اشاره کرد که :«در بیست سال گذشته اسلام شناسی در آمریکا فقط در بعضی ازدانشگاههای بزرگ تدریس میشد ولی درحال حاضر تمام دانشگاههای کوچک و بزرگ درس اسلامشناسی دارند واین نشان دهنده تأثیر انقلاب اسلامیایران است.»
توشیو کوردا محقق وتازه مسلمان ژاپنی هم در همین زمینه میگوید:
«قبل از انقلاب اسلامیایران هر کتابی که با عنوان ومحتوای اسلامیدر ژاپن چاپ میشد دارای تیراژی کمتر ازهزار نسخه بود، الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب کتابهای اسلامیدر ژاپن رو به گسترش رفته است.»
«انقلاب اسلامی ایران هدف مهمی چون احیای ارزش های دینی در جامعه را دارد و رومانی امروز نیاز مبرم به احیای ارزش های دینی داشته و ما خواهان بهره گیری از تجربیات ایران هستیم.»
احیای فکر دینی در میان سیاستمداران
امروزه بر اثر قیام امام خمینی (ره) بار دیگر ارزش های دینی در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است، تا آن جا که حتی بسیاری از سران کشورها و دولت ها در شرق و غرب عالم با همسو دیدن فضای حاکم بر دنیا و کشورهای خود با حرکت ولو آرام به سوی حقیقت دین و ... به تجلیل از دین و اعتقادهای دینی پرداخته اند، و دین به عنصری برای تحت تاثیر قرار دادن بسیاری از سیاست های جاری دولت های جهان مبدل گشته است.
نیکلای چرون از سیاست مداران معروف و رئیس حزب ملی لیبرال دموکراتیک رومانی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی در این کشور با بیان این مطلب که «انقلاب اسلامی پدیده ای بی نظیر در تاریخ است» اظهار داشت:
«انقلاب اسلامی ایران هدف مهمی چون احیای ارزش های دینی در جامعه را دارد و رومانی امروز نیاز مبرم به احیای ارزش های دینی داشته و ما خواهان بهره گیری از تجربیات ایران هستیم.»
دکتر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، با نقل خاطره ای در این باره اظهار می دارد:
من یک موقعی با آقای لخ والسا رئیس جمهور لهستان و رهبر قبلی جنبش همبستگی ملاقاتی داشتم و این در زمانی بود که او رئیس جمهور شده بود، ایشان به من می گفت:
«انقلاب شما روی ما هم اثر گذاشت و ما خوشحالیم از این که در کشور شما یک انقلاب بر اساس دین صورت گرفته است. پیروزی انقلاب اسلامی موجب احیای فکری دینی حتی در سطح حکومت ها شد؛ ولو در کشورهای مسیحی.»
صداقت و خلوص سیاسی
آنچه امام(ره) را از دیگران جدا میساخت و حتی برای کسانی هم که با مشی ایشان موافق نبودند نیز احترام و تحسین به همراه داشت، خلوص سیاسی و عدم شائبههای قدرت طلبانه در ایشان بود. اساساً فضای بینشی امام (ره) درباره مقوله سیاست، با آنچه در ذهن و دل بسیاری از فعالان برجسته و مشهور سیاسی وجود داشت، متفاوت بود. انگیزه امام از ورود در عرصه سیاست و برعهده گرفتن مسئولیت و رهبری یک انقلاب بزرگ، تنها انجام تکلیف الهی بود. البته این انگیزه، هرگز با تدبیر، دوراندیشی و آینده نگری منافات ندارد. برخلاف برخی برداشتهای ناقص و غلط درباره «تکلیف مداری» ـ که موجب نقد و رد موضوع میشود ـ وجود این انگیزه در امام خمینی(ره) با توجه به معنی درست آن، عمیقترین دوراندیشیها و آیندهنگریها را در تصمیمات و روش سیاسی ایشان، ایجاد میکرد. امام در اندیشه انجام تکلیف الهی خود بود و همین انگیزه نیز بسیاری از آفات و آسیبهایی را که تهدیدگر رهبران جنبشها و نهضتهای مردمی است را رفع میکرد.
آنچه امام(ره) را از دیگران جدا میساخت و حتی برای کسانی هم که با مشی ایشان موافق نبودند نیز احترام و تحسین به همراه داشت، خلوص سیاسی و عدم شائبههای قدرت طلبانه در ایشان بود
افراط و تفریط، ملاحظه جوسازیها و فضاسازیهای مصنوعی تبلیغاتی در داخل یا خارج از کشور، فروافتادن در دام زدو بندها و بده و بستانهای رایج سیاسی، جمود ورزیدن بر تصمیم یا تشخیص خاصی، پس از احساس ضرورت تغییر آن، تأثیرگذاری منافع شخصی در تصمیمگیریها، خودمحوری و خودکامگی، تلاش برای خروج رقبا از صحنه به هر قیمت، زندانی شدن در حصار حزب و گروه و جریان خاص، فراموش کردن اهداف، یأس و دلزدگی و احساس بن بست در فراز و نشیبها،... و آفات و آسیبهایی از این قبیل، برای کسی که تلاش سیاسی خود را به عنوان وظیفهای دینی و در چارچوب ارزشهای الهی، تعریف و تنظیم کرده است، تهدیدی بسیار کم بها و بیارزش محسوب میگردد. البته صداقت سیاسی، هرگز به معنی سادهلوحی و سادهاندیشی نیست، و هوش سرشار و فراست الهی امام(ره) هیچگاه اجازه نمیداد صداقت و خلوص سیاسی، به ساده لوحی و زودباوری و سادهاندیشی تبدیل شود.
وجود همین ویژگی در امام بود که تغییر مواضع بخش قابل توجهی از افرادی که در خدمت رژیم پهلوی بودند را به دنبال داشت، و در نتیجه توطئه آمریکایی کودتا علیه انقلاب و رودررو کردن ارتش و انقلابیون را خنثی ساخت.
منبع:تبیان